Pieslēgties

Tālr. 26 74 76 73

0 preces - €0,00
Grozs ir tukšs.

0

Biežāk uzdotie jautājumi

Kādas ir alternatīvas iespējas novērtēt riepas, izņemot ES marķējumu?

Jaunizveidotā etiķete informē klientu par trim svarīgākajiem kritērijiem – rites pretestību, saķeri uz slapja ceļa un trokšņa emisiju. Tomēr pastāv citas svarīgas ar drošību saistītas ražojuma īpašības, kas jāņem vērā, izvēloties jaunas riepas. Tās ir, piemēram, akvaplanēšanas īpašības, stabilitāte, izturība, bremzēšanas īpašības uz sausa un slapja ceļa, kā arī sniegums ziemas apstākļos. Ražotāji norāda, ka riepas marķējums nav paredzēts kā aizstājējs izsmeļošai informācijai, kas izriet no, piemēram, testiem tematiskajos žurnālos. Riepas etiķete ziemas riepām, piemēram, ir tikai ierobežota vērtība, jo ziemas īpašības nav norādītas. Automobiļu žurnālos veiktie riepu testi paliek nozīmīgs informācijas avots patērētājiem, jo tie pārbauda ne tikai 3 no kritērijiem, kas norādīti uz etiķetes, bet līdz 11 ar papildu drošību saistītās ražojumu īpašības.

Kur ir pieejama informācija par manu riepu marķējumu?

Riepu ražotājam vieglo automašīnu, vieglo kravas automašīnu un smago automašīnu kategoriju klasifikācija ir jādokumentē savos prospektos un jāpublicēti arī internetā.

Kas sertificē riepas?

Riepu ražotāji paši sertificē riepas saskaņā ar noteiktiem kritērijiem ES riepu marķējumam. Tādejādi katrs riepu modelis un katrs izmērs tiek atsevišķi testēti, klasificēti un tad sertificēti.

Uz kurām valstīm attiecas ES riepu marķējums?

Kā jebkura Eiropas Parlamenta un Eiropas Savienības Padomes regula, tā Nr 1222 / 2009 par ES riepu marķējumu ir saistoša visās ES dalībvalstīm.

Kas ir ES riepu marķējums?

Sākot ar 2012. gada 1 novembri visām tirdzniecībā esošajām riepām, kas ražotas pēc 2012. gada 1. jūlija, jābūt marķētām saskaņā ar ES normām un jāsatur informācija par rites pretestību, saķeri ar slapju ceļu un trokšņu emisiju. Regula ir saistoša visām ES dalībvalstīm. Tas attiecas uz visām pasažieru automašīnu, vieglo kravas automašīnu un kravas automašīnu riepām (C1, C2 un C3). Riepu marķēšanas mērķis ir sniegt lietotājiem vairāk informācijas par riepu drošību un ar apkārtējo vidi saistītiem jautājumiem. Riepu marķējums kalpo patērētājam kā palīgs lēmumu pieņemšanā. ES riepu marķējums, līdzīgi kā elektroiekārtu, piemēram, ledusskapju un veļas mašīnu klasifikācija tiek veidots kā krāsu kods, kas sākas ar labāko (zaļā kategorija -A-) un beidzas ar sliktāko (sarkanā kategorija -G-).

Vai es varu no Jums saņemt riepu drošības sertifikātu?

Ja to riepu vai disku izmērs, kādu Jūs vēlaties iegādāties, neatbilst norādītajiem parametriem Jūsu transporta līdzekļa tehniskajā aprakstā, tad ir nepieciešama izziņa par riepu tehniskajiem datiem no to ražotāja. Tādas vispārīgas normas kā novirze no riepu vai disku izmēriem ir jāsaskaņo sertificētam speciāistam.

Vai es varu izmantot arī citas riepas, kas nav norādītas transporta līdzekļa tehniskajā aprakstā?

Lūdzu izmantojiet tikai likumīgi noteiktās riepas, kas uzrādītas Jūsu transporta līdzekļa tehniskajā aprakstā. Tur Jūs atradīsiet sīkāku informāciju par pieļaujamiem riepu izmēriem, kā arī riepu kravnesību un pieļaujamo maksimālo ātrumu.

Vai es varu ari citas riepas montēt uz diskiem?

Lūdzu, izmantojot disku aprakstu vai transporta līdzekļa tehnisko aprakstu, noskaidrojiet pieļaujamos riepu izmērus vai arī vērsieties tieši pie ražotāja.

Vai es drīkstu braukt ar riepām, kurām ir augstāks ātruma indekss?

Jūs jebkurā laikā varat braukt ar riepām, kurām ir augstāks ātruma indekss.

Vai es drīkstu braukt ar dažādām riepām?

Ir atļauts braukt ar dažādām riepām, ja uz vienas ass atrodas vienādas riepas. Mēs gan to neieteiktu, jo izmantjot dažādas riepas, tiek negatīvi ietekmēta transporta līdzekļa vadāmība, it sevišķi slapjā laikā vai ceļa posms ar risēm.

Kur es varu atrast informāciju par riepu testiem?

Informācija par riepu testēšanas rezultātiem pieejama mājas lapā http://www.tyretest.com

Ko nozīmē TÜV-GS?

TÜV-GS ir speciāls zīmogs. Saīsinājums GS nozīmē “pārbaudīta drošība”, t.i. atbistošais izstrādājums ir pārbaudīts neatkarīgā, neitrālā speciālistu organizācijā TÜV un ir atzīts par drošu.

Ko nozīmē slodzes indeks (LI) vai kravnesības indekss, piemēram 85 vai 86?

Riepas slodzes indekss nosaka katras atsevišķas riepas maksimālo pieļaujam noslogojumu kilogramos. Mainot riepas, būtu jāsaglabā esošais indekss vai jāizvēlas augstāka riepas kravnesība. Noteikts ir, ka vienas riepas kravnesība reizinot ar 2 nosedz vienas ass kravnesību (transporta līdzekļa tehniskā apraksta 16 pozīcija). Katrai vērtībai speciālā normu tabulā atbilst maksimālais noslogojums kilogramos. Piemēram, 515 kg kravnesībai atbilst indekss 85, bet 530 kg šis indekss ir 86.

Ko nozīmē ML?

Apzīmējums ML nozīmē “ar līsti”. Tas ir gumijas velvējums pie riepas ārējās malas, kam jānovērš diska skrambāšanos gar bortiem.

Ko nozīmē FR?

Apzīmējums FR nozīmē “Diska riba”. Tas ir gumijas aizsargs uz diska ārējās malas.

Ko nozīmē E-apzīmējums?

Pirms dažiem gadiem spēkā stājās noteikums, ka visām ES pārdotām riepām jāatbilst stingriem Eiropas normatīviem. Lai šīs normas izpildītu, jābūt īstenotiem augstiem kvalitātes standartiem. Uz tiem norāda Eiropas atzīme ar saīsinājumu “E”vai “e” uz riepas malas.

Kas ir plūdlīniju riepas?

Modernās riepas arvien biežāk ir aprīkotas ar plūdlīniju protektoru, tas nozīmē, ka protektors ir tā konstruēts, ka tā raksts novirza ceļa virskārtas dubļus un mitrumu. Šādas protektora plūdlīnijas ir riepu priekšrocība (skaņa, mitrums), kā arī uz ledus un sniega.

Kas ir apzīmējums – S?

Ar vadlīniju ECE-R 117 ES ir noteikusi robežvērtības riepu rites troksnim. Burts “S”saistībā ar sekojošu ciparu uz riepas malas nosaka, ka runa ir par riepu ar pazeminātu trokšņu līmeni. Vieglo automobīļu riepas bez S – apzīmējuma nedrīkst tirgot pēc pārejas termiņa.

Pārejas periodi S apzīmējumam:

- Ar 2009.gada 1. oktobri vieglo automašīnu riepām ( pēc ECE – R 30) platumā līdz 185 mm.

- Ar 2010.gada 1. oktobri vieglo automašīnu riepām ( pēc ECE – R 30) platumā no 195 mm līdz 215mm.

- Ar 2011.gada 1. oktobri vieglo automašīnu riepām ( pēc ECE – R 30) platumā vairāk kā 215 mm.

Kādu iespaidu atstāj riepu maiņa uz antibloķēšanas un pretbuksēšanas sistēmu (ABS un ASR)?

Mainot riepas transporta līdzekļiem ar antibloķēšanas un pretbuksēšanas sistēmu, jāņem vērā riepu izmērs un atbilstošā izmēra perimetrs, jo pie lielākas novirzes var rasties sistēmas darbības traucējumi. Šādā gadījumā Jums nepieciešams atbilstošs sertfikāts no riepu ražotāja. Šī drošības garantija var kalpot kā dokuments pārbaudes instancēs.

Kāda nozīme ir apzīmējumiem pie ātruma indeksa, kā piemēram Q un T?

Šie burti informē par pieļaujamo maksimālo ātrumu riepām. Katram burtam atbilst noteikta ātruma kategorija. Ziemas riepas Jūs varat izvēlēties ar mazāku ātruma indeksu. Pārsvarā tiek ieteikts izvēlēties riepas ar nākamo zemāko ātruma indeksu.

Kad man nepieciešama vispārēja eksplotācijas atļauja?

Ja Jūs vēlaties savam transporta līdzeklim montēt cita izmēra riepas, Jums nepieciešama vispārēja eksplotacijas atļauja (ABE). To Jūs, lūdzu, pievienojiet sava transporta līdzekļa dokumentiem, lai katrā laikā pēc lūguma varētu uzrādīt.

Ar kādām riepām es drīkstu braukt?

Jūsu transporta līdzeklim piemērotos riepu izmērus Jūs atradīsiet transporta līdzekļa tehniskajā aprakstā. Tur Jūs atradīsiet arī papildus norādījumus attiecībā uz riepu izvēles iespējām (piemēram, platām riepām, ziemas riepām) un norādījumus par izmēriem vieglmetāla riteņiem.

Kur es varu atrast informāciju par riepu izturību?

Riepu izturību diemžēl mēs nevaram viennozīmīgi novērtēt, jo tā atkarīga no dažādiem faktoriem, piemēram, transporta līdzekļa svara, ceļa seguma un Jūsu braukšanas stila.

Kad riepa pārsprāgst?

Uz šo jautājumu nevar viennozīmīgi atbildēt.

Visbiežāk sastopamie iemesli ir:

A) braukšana ar pazeminātu gaisa spiedienu riepās vai arī pārāk lielu kravu: ilgstošas lietošanas gadījumā būtība ir ripošanas darbībā un līdz ar to saistītajā riepas termiskajā pārslodzē, kuras rezultātā kāda no riepas sastāvdaļām vairs nevar izturēt noslodzi. Tas var izpausties tā, ka ar spiedienu atdalās kāda no virsmas daļām vai riepa pārsprāgst.

B) Pārbraucot pāri šķērslim (piemēram, augstākām ceļa apmalēm): ārējo faktoru iedarbības rezultātā, var tikt bojāta kāda no riepas daļām, kuras var būt redzamas (pumpas vai plaisas) vai arī nerdzamas, ja skarta ir riepas iekšpuse. Kā sekas tam var būt A) variantā minētā virsmas daļas atdalīšanās vai pārsprāgšana. Ja tomēr neskatoties uz ar lielu noslodzi pārbraukto šķērsli (liels ātrums, smaga krava) tiek nobraukts lielāks attālums, bojājums var padziļināties. Iespējamās sekas: riepas virsmas daļas atdalīšanās vai riepas plīsums.

Kā pareizi jāuzglabā riepas?

Riepas bez diskiem jānovieto vertikāli, savukārt riteņu komplektiem jāatrodas guļus stāvoklī. Attiecībā uz uzglabāšnas vietu, jāizvēlas tumša, vēsa un sausa telpa. Turklāt , lūdzu ievērojiet, ka riepas nedrīkst nonākt saskarē ar benzīnu, eļļu vai taukiem.

Kā es varu atpazīt klusākas riepas?

Riepas iekšpusē un ārpusē atrodas atsevišķi gumijas bloki. Ja tie ir izvietoti asimetriski un protektora raksts nesniedzas no malas līdz vidum, tad tā ir klusas skaņas riepa. Tās speciālā protektora un materiāla (mīkstāks gumijas maisījums) dēļ, ceļa virsmas saķere tiek tā veidota, ka būtiski klusāka paliek riepas ritēšanas skaņa un samazinās transporta līdzekļa degvielas patēriņš.

Kāds ir minimālais atļautais protektora dziļums?

Jau pie 4 mm protektora riepas saķere ar ceļa virsmu būtiski samazinās, it sevišķi lietainā laikā. Riepām var zust saķere ar ceļa virsmu un transporta līdzeklis kļūst nevadāms un nebremzējas. Tādēļ lūdzu nenolietojiet riepas līdz minimāli pieļaujamam protektora dziļumam – 1,6mm. Vasaras riepas būtu jāmaina vēlākais pie 2 – 2,5 mm protektora, bet ziemas riepas pie 4 mm protektora. Protektora dziļumu mēra rievas dziļākajā punktā, turklāt nodiluma mērījuma vērtējumā netiek ņemti vērā riepas galējā nodiluma marķieri. Visapkārt pa riepas malu ir salasāms saīsinājums (TWI) (ir iespējami arī citi saīsinājumi). Ja seko norādes bultai, tad var pamanīt, ka tajā vietā protektors nav ieveidots līdz galam. Tam par pamatu ir tas, ka gadījumā, ja protektors ir nobraukts līdz 1,6 mm (likumīgi pieļaujamiem), tad šīs vietas redzami izceļas virspusē un redzams, ka sasniegts maksimāli pieļaujamais nodilums. Tik tālu nevajadzētu nonākt, jo jau pie 3 mm nodiluma, it sevišķi slapjā laikā, saķere būtiski mazinās.

Kāds ir riepu derīguma termiņš?

Principiālais riepas kalpošanas ilgums var sasniegt 10 gadus. Pareizi vienu līdz piecus gadus uzglabātas riepas atbilst jaunu riepu specifikācijai. Riepas noveco fizikālo un ķīmisko procesu rezultātā. Tas attiecināms arī uz nelietotām vai mazlietotām riepām. Lai pretdarbotos šim novecošanas procesam, maisījumiem tiek pievienotas sastāvdaļas, kas ar skābekļa un ozona palīdzību mazina ārdošos ķīmiskos procesus. Līdz ar to tiek nodrošināts, ka arī vairākus gadus pareizi uzglabātas riepas atbilst jaunu riepu specifikācijai un to lietošanas derīgums netiek ietekmēts. Tomēr lūdzu ņemiet vērā riepas kalpošanas ilgumu. Nobraucot vidēji 44 000 km gadā vasaras riepas kalpos ne ilgāk par 3,5 gadiem un ziemas riepas maksimāli 7 gadus (ar noteikumu, ka ziemas riepas izmantosiet tikai ziemas sezonā).

© 2015 Riepubaze.lv